දුක් විඳීම යනු සැප ලැබීමට අවශ්‍ය සුදුසුකමක් නොවේ

දුක් විඳීමේ පරමාර්ථයක් තිබිය යුතුය. පරමාර්ථයක් නැත්නම් පරමාර්ථයක් ඇතිකර ගත යුතුය. නොකා නොබී ඉතිරි කළාට කම් නැත. ඉතිරි කළ දෙයින් පසු කලෙක ප්‍රයෝජනයක් ගත යුතුය.

හරියට කන්න අඳින්නවත් නැතිව දුක් විඳිමින් ඉස්කෝලේ ගිය පමණින් විභාග වලින් සමත්වෙනවා ද? අනෙකුත් සෑම දුක් විඳීමක් ලෙසින්ම විභාගයෙන් සමත් වීම අරමුණු කරගෙන ඊට සූදානම් විය යුතුය.

අප බොහෝ දෙනාගේ නිගමනය වී ඇත්තේ දුක් විඳීම යනු සැප විඳීමට සුදුසුකමක් ලෙසයි. දුක් විඳිමින් අහම්බෙන් සිදුවන සැප සම්පතක් බලාපොරොත්තු වූවාට එවැනි දෙයක් සිදුවිය හැකිද? චිත්ත ධර්ම විද්‍යාව අනුව එසේ සැප සම්පත් ලැබුන ද ඒවා ලැබෙනුයේ ඔබ දුක් වින්ඳාට ලැබෙන ත්‍යාග ලෙසින් නොවේ. සැකයෙන් තොරව බලාපොරොත්තු වීමෙන් ලැබෙන ස්වයං යෝජනාවක ප්‍රතිඵලයක් වශයෙනි.

අරමුණක් ඇතිව දුක් විඳි අය පසු කලෙක සැප විඳින්නේ දුක්විඳි කාලයේ ලද අත්දැකීම් ජිවිතය සාර්ථක කරගැනීම සඳහා යොදා ගැනීමෙනි. දුක් මහන්සි වී මුදල් ඉපැයූ අයෙකු වියදම් කරන්නේ ඉතා ප්‍රයෝජනවත් දෙයට පමණි. දුක්විඳි කාලයේ ඔහු මුදල් පාලනයට හුරු වී තිබුණ නිසා අමුතුවෙන් පාලනයක් ඔහුට අවශ්‍ය නොවේ.

දුක් විඳීමෙන් මම සියළු දුකින් මිදෙමි යන දැඩි අධිෂ්ඨානය සිතෙහි තැන්පත් වෙයි. එම අධිෂ්ඨානය පෙරටුකොට ජයග්‍රහණය කරා නොසැලී ඉදිරියට ගියවුන් ධනවතුන් බවට පත්වෙති. එසේ නොමැතිව දුක් විඳපු නිසා සැපත කවදා හෝ ලැබේවි කියා කිසිම උත්සාහයක් නොගෙන සිටියහොත් කිසිවක් නොලැබී යයි. මෙහි දී ප්‍රධාන වන්නේ අධිෂ්ඨානය සහ හිතේ විශ්වාසයයි.

ඔබ ගමන් ගන්නේ දුක නැමති මාර්ගයයේ නම් එහි කොතෙක් දුරට ගියත් සම්පතක් ඔබට ලබාගත හැකියාව ඇත්තේ අධිෂ්ඨානය සහ අත්නොහරින ධෛර්යය නොසැලී පවතිනවා නම් පමණයි.

ධෛර්යය නතර කරන එකම බලය මිථ්‍යා විශ්වාසයයි. ධෛර්යෙන් යුතුව යන ගමනේ දී යම් අදෘශ්‍යමාන බලවේගයක් විසින් ඔබව නතර කරන බැව් හෝ නතර කිරීමට හැකි යැයි ඔබ විශ්වාස කළහොත් එම ගමන අවසානය තෙක් යා ගත නොහැක. ඔබව නතර කිරීමට හැකි එකම බල වේගය ඔබේම චෛතසික බලවේගයයි. අදෘශ්‍යමාන බලවේගයක් වශයෙන් නොයෙක් වර අප වෙත ළඟා වෙන බාධකයන් සියල්ල චෛතසික ස්වභාවයන්ය. යම් කාර්යයක් වැරදී ගියේ පෙර කර්මය හෝ ග්‍රහ අපලයක් නිසා යයි ඔබ සිතා සිටින තුරු ඔබ පසුපස එම බලවේගයන් දෙක ලුහුබඳී. එසේ සිද්ධ වනුයේ එවැනි දේ ඇති නිසා නොව එවැනි දෙයක් ඇතැයි ඔබ විශ්වාස කරන නිසාය. එවිට ඇත්ත වශයෙන්ම කිව යුත්තේ බාධකයන් සිදූවවා කියා නොව සිදුකරගත්තා කියාය.

දුක් විඳීම නිසා අපේ දියුණුව නතරකර සිටින ප්‍රධාන සතුරාගෙන් ජය ගැනීමට ද අපට අවස්ථාව සැලසේ. මිනිසාගේ දියුණුව අවුරා සිටින ප්‍රධාන සතුරා අලසකමයි. අලස බව හඳුනාගැනීම ඉතා අපහසුය. එයට හේතුව ඔහු වෙස්වලාගෙන පැමිණෙන්නෙකු බැවිනි. අලස බව බොහෝ විට පෙර කරුමය හා ග්‍රහ අපල යන දෙදෙනාගේ වෙස්වලා ගනී.

-1979 පෙබරවාරි 15, චිත්ත ධර්ම විද්‍යා පත්‍රය

Advertisements